Thursday 21 October 2010

kenapa haiwan suka menjilat?

saya pernah terbaca artikel, knapa haiwan seperti anjing, kucing dan harimau suka menjilat family dia.. kita selalu nampak mak kucing jilat anak2, harimau jilat pasangan dan anjing jilat tuannya.. rupa2nya haiwan2 ni menjilat sebab ingin menunjukkan kasih sayang mereka.. huhu teringat kat Tom, kucing saya yg berwarna kelabu putih(mcm Tom dalam cerita Tom and Jerry tu)..dia suka sgt jilat2 kami satu family, dan mmg tak dpt dinafikan, rasa kasih syg dia mmg sampai kat kami..Tom slalu jilat muka , tangan dan kaki ..dan alhamdulillah stakat ni tak pernah lg dapat penyakit dr Tom walaupun kdg2 dia bersin sampai terkena kat muka saya..Rindu Tom..skrang Tom dah tak ada..Dia hilang tak sampai sbln slps sy bertolak ke Czech..mmg tradisi sy sblm bertolak blik asrama, peluk kucing2 or at least(kalo tak sempat) ckp bye2 kat diorg..hehe walaupun diorg tak paham pun apa saya ckp..

haiwan dah jdi sprti adik2 sy..kalau brckp dgn diorg, saya bahasakan diri sbgai kakak..maybe pelik kalau berckp dgn haiwan2..macam org tak betul plak hehe..tapi tak apa, sbb bg saya, itu cara saya menunjukkan kasih syg pd haiwan2 itu..walau haiwan2 itu tak paham dan tak boleh bercakap balik, cukuplah Allah tahu saya menyayangi mereka..

1 comment:

  1. Saya pun ada kucing yang suami saya namakan "tikus". Dia memang suka jilat. Mulanya saya x paham kenapa...mungkin ingatkan memang macam tu. Sekarang bila dah tahu sebabnya rasa dihargai pulak oleh binatang kesayangan kita.

    ReplyDelete