Sunday 14 February 2010

Ibu, mama, omma, mother, mom, maminka...

semalam saya tamatkan tontonan saya buat drama korea yg sy ikuti beberapa hari sebelum ni.. .. tapi sad ending ( warning bagi sesiapa yang tak ske cerita sad ending, jgn sesekali tengok cerita ini..heheh.. gurau je)..bukan love story yang nak diketengahkan.. actually in this story, there is another thing more important and more expressive that can make u cry..

saya tulis entry ini khas untuk sahabat saya yang rindu pada ibunya..hehe..
kadang2 bila kita bersama2 ibu, kita jarang sekali memikirkan perasaannya.. jarang sekali berusaha menggembirakan hatinya( ini refleksi diri saya, khasnya) ibu adalah seorang insan yang tak pernah padam kasih sayang dalam dirinya..saya ingat sekali waktu masih kecil.. ada gambar saya yang tengah nangis( kne sakat dek abg kot, hahah ntah, tak ingat), kat sebelah saya ade mama yang suap saya makan sambil tersenyum, heheh pelik sungguh kalau dipikirkan, saya menangis( mulut penuh dengan nasi), mama tersenyum..mama waktu itu pasti gembira melihat anak2 dengan karenah yang macam2.. sekarang saya tak berada di sampingnya dan pada waktu ini, ibu mana yang tak rindu pada anak2 nya.

saya risau karana tak dapat bersama mama dan abah waktu ini, untuk menjaga mereka, tapi ada satu yang buleh kita lakukan untuk mereka walaupun kita jauh.. berusaha menjadi saham terbaik buat ibu bapa..doakan syurga Firdaus untuk mereka dan jadi hamba yang diredhai Allah, dengan menjadi anak yang baik.. hargai mereka semasa mereka masih ada dan menemankan mereka dengan doa kita yang tak pernah putus apabila mereka telah tiada..

InsyaAllah semuanya akan baik2 saja..

cerita korea yang saya tonton menceritakan tentang seorg lelaki yang dibuang semasa kecil dan diambil sebagai anak angat.. then he was abandoned in Australia, living on street, alone.. he survived childhood and became a man with full of strength.. tapi yang mengagumkan sy ttg watak ni adalah sikapnya terhadap dunia.. ditinggalkan ibu mengajarnya erti mencintai ibunya.. salah satu ayat yang sgat menyentuh hati ( lebih kurang begini): mom, wait for me, I knew u abandoned me because of poverty, I will get back to korea, as a rich man, I'll buy u beautiful clothes, buy u a big house.. just wait for another five years, I will come back as a rich man..

setelah dia pulang ke korea, dia dapati ibunya seorang pelakon yang terkenal dan kaya menyebabkan dia tertanya2: "why a rich mom still left her own child.."
tapi anak ini tetap sayangkan ibunya, walaupun pada masa yang sama dia dihina oleh ibunya sendiri.. dia memilih untuk mendiamkan diri dan selalu berkata pada dirinya" just let this thrash son die quietly"( sorry tak ingat sangat..heheh)

betul lah kata orang kesusahan itu mematangkan pemikiran, seperti adik2 kita di Palestina.. from day to day, they learn to turn off the pain.. kalau dipikirkan, betapa istimewanya anak2 ini..yang membalas kesakitan dengan senyuman..kalau mereka mampu, sya pasti mampu juga tersenyum menghadp ujianNya..InsyaAllah..

saya besyukur kepada Allah kerana mengurniakan mama dan abah yang tak pernah henti mencintai saya.. dan sesungguhnya Allah Maha Penyayang, yang kasih sayangnya takkan tertanding dengan kasih sayang seluruh manusia

3 comments:

  1. betul tu maira! hargailah mak ayah kita selagi mereka masih ada...

    ReplyDelete
  2. hehe, kak agy.. sampai gak kat blog saye..
    mama ngan abah baik -hint2-
    kih3

    ReplyDelete