Tuesday 9 February 2010

Ya Allah, saya rindu Makkah dan Madinah

Ya Allah
saya nak buat umrah..

sedang menonton video solat jemaah yang diimamkan oleh imam Abdul Rahman Sudais di Youtube, menitik air mata ini.. Subahanallah, saya rindu untuk ke sana.. InsyaAllah, mulai sekarang perlulah simpan duit untuk mengerjakan umrah..
Semasa skype dengan mama petang tadi, saya ajukan soalan kepada mama tentang umrah.

Saya: berapa banyak duit kalau nak pergi umrah Ma?

Mama: dalam 6 ribu ringgit, kalau bulan puasa mahal lagi lah..
( tiba2 berbunga hati ini bila mendengar kata2 mama)

Saya: O nanti buleh la saya simpan duit eh ma.. sebulan mungkin buleh simpan 400 Euro

Mama: 400 Euro sama dengan berapa duit kita?

saya: 2000 ringgit.. kalo saya buleh jimat lagi, buleh simpan lebih kot..hehe

Mama: eh, duit scholar tu gunalah untuk study..

Saya: memang dah guna untuk study pun, bayar sewa rumah, makan pun terlebih kot.. cukup je duit tu

Mama: tenguk dulu macam mana nanti.. sbb mama tak de duit sangat sebab banyak dah guna masa buat homestay tu

Saya: oo haah ek.. renovate homestay..tak pe la, kalo saya ade duit lebih, saya belanja la mama pergi umrah sekali..

begitu lah sedikit sebanyak perbualan dengan mama petang tadi..

rasa sedih sangat hati ni .. kanapa?
sebab mendengarkan kesusahan ibu bapa kita..sebagai student scholar, saya rasa sangat cukup dengan apa yang ada.. tak terkurang sedikit pun.. tapi mungkin ada orang yang beranggapan bahawa duit scholar patut digunakan untuk belajar, beli buku, makan .. memang itu amanahnya..
tapi daripada saya membeli barang yang tak diperlukan, lebih baik menyimpan untuk ke umrah.. ramai yang pasti setuju dengan pendapat saya..hehe( ramalan semata2)..insyaAllah..Islam menggalakkan kesederhanaan..dan insyaAllah kalau saya dapat menunaikan umrah, pahalanya sampai kepada pembayar cukai seluruh Malaysia..Amin.

2 comments: